“Een samenwerking met impact”
Na het samenvoegen van meerdere bedrijfsonderdelen van Mediq naar één Mediq Nederland-organisatie werd besloten de sponsorende activiteiten over een geheel andere boeg te gooien. In plaats van een versnipperde aanpak zocht het zorgbedrijf naar één goed doel, dat 100% aansluit bij het zorghart van de organisatie. En waarmee tegelijkertijd een stevige impact kan worden gemaakt. “Het draait niet alleen om een financiële donatie”, vertelt Mediq’s marketing director Marcia Luijendijk. “Juist de vrijwillige inzet van onze medewerkers blaast extra leven in dit partnerschap.”
De huidige Mediq Nederland-organisatie kreeg z’n vorm na een fusie tussen meerdere MKB-bedrijven. Het nieuw samengestelde marketingteam zag zich daarbij tot de taak gesteld om al die verschillende afdelingen onder 1 merk en in één krachtig gedachtengoed bijeen te brengen. Want wat is de grote overeenkomst? Bij Mediq blijkt dat alles draait om mensen zich minder patiënt te laten voelen en meer mens. De keuze om samen te werken met stichting Met je hart is daarmee logisch te verklaren. Een groot deel van de gemeenschappelijke doelgroep bestaat immers uit ouderen, bij wie gevoelens van eenzaamheid steeds vaker de kop opsteken.
Signaleren
“Onze Customer Care-afdeling wordt regelmatig gebeld door mensen voor wie een bestelling van medische hulpmiddelen het praatje van de week is”, weet Marcia Luijendijk. “Hoe schrijnend is dat? Tegelijkertijd is het voor Met je hart niet eenvoudig om eenzame ouderen op te sporen. Mediq kan hen helpen met een stukje signalering via de telefoon of tijdens een bezoek van één van onze verpleegkundigen, uiteraard met inachtneming van de privacywetgeving. Wanneer onze medewerkers vanuit hun zorg-DNA enthousiast raken over de mogelijkheden die stichting Met je hart biedt, kunnen we ouderen helpen zich een stukje minder eenzaam te voelen.”
Levend houden
Binnen Mediq is er een zeskoppig projectteam samengesteld. Zij houden zich bezig met de vraag hoe de samenwerking bij de medewerkers op het netvlies blijft staan. Zo is er onder meer een aantal webinars georganiseerd tijdens de Week tegen Eenzaamheid. Daarin werd meer over de stichting verteld en tips gegeven over hoe je eenzaamheid kan signaleren. Of hoe je zelf als vrijwilliger kan aansluiten of een Met je hart-gemeente kunt opzetten wanneer de stichting in een gemeente nog niet actief is. Ondanks het vrijblijvende karakter was de animo voor deelname aan de webinars hoog, en dat in een voor Mediq zeer drukke periode. Een andere sympathieke actie werd opgetuigd tijdens deze landelijke Week tegen Eenzaamheid. Alle medewerkers ontvingen een set kaarten, voorzien van de suggestie om een kaartje te sturen aan iemand in je omgeving die wel wat warmte kan gebruiken.
Trots
“Dergelijke persoonlijke aandacht past ons, en ligt volledig in lijn met de beoogde doelstellingen van stichting Met je hart”, stipt Marcia aan. “De betrokkenheid onder de Mediq collega’s is dusdanig groot, dat vier van onze medewerkers zich als vrijwilliger voor de stichting hebben aangemeld. Lilian, Niek, Jaimy en Vicky worden hierin van harte gesteund, hier zijn we echt trots op. Waarmee twee nieuwe regio’s in het land voor de stichting worden geactiveerd. Het onderstreept dat onze samenwerking breder wordt gedragen. Het leeft écht.”
Geïnspireerde mensen
Dat brengt haar op een advies richting andere bedrijven die een mogelijke partnerschap met de stichting overwegen. “Zorg dat je er echt tijd voor vrijmaakt en met aandacht deelneemt. Kom met een plan dat meer omvat dan alleen een financiële bijdrage. De meerwaarde van geïnspireerde mensen in je bedrijf is groot. Het resultaat is dan vele malen groter dan het geld wat je erin stopt.”