Wake up call: zichtbaarheidscampagne
Eenzaamheid onder ouderen is een schrijnend en snelgroeiend maatschappelijk probleem. Maar omdat het zich vaak binnen vier muren afspeelt, is het haast onzichtbaar en zien we de ernst er niet van in. Met de indringende campagne ‘Ik verveel me dood’ roept Met je hart op tot landelijke bewustwording. Want als we niet nú ingrijpen, groeit dit probleem ons straks boven het hoofd.
Aan de campagne werkten 5 ouderen mee, die zich helaas maar al te goed herkennen in de problematiek en het lef hebben daarvoor uit te komen:
Meer dan de helft van de 75+’ers voelt zich eenzaam. Dat zijn meer dan 700.000 mensen, die zich doodvervelen. Letterlijk, want eenzaamheid maakt ongelukkig, ziek én vervroegt de kans op overlijden. Als we als maatschappij niet omkijken naar onze ouderen, dan loopt het aantal eenzame ouderen op naar een zorgwekkende 1,1 miljoen in 2030. En dus is het de hoogste tijd om eenzaamheid te erkennen als hét maatschappelijke probleem van deze tijd, waar we dringend mee aan de slag moeten.
stichtingsdirecteur Aimée Romme
Voor de inhoudelijke onderbouwing van de campagne spraken we met neuropsycholoog prof. dr. Margriet Sitskoorn, die ons alles vertelde over de mentale én fysieke effecten van eenzaamheid.
Van urgentiebesef tot actie
De zichtbaarheidscampagne werd opgebouwd in 2 fases. Fase 1 draait om het creëren van urgentiebesef, in fase 2 zoomen we in op de impact van Met je hart: door ouderen letterlijk over de drempel te halen en structureel in contact te brengen met vrijwilligers én elkaar, kunnen we eenzaamheid verzachten. Zodat ouderen weer zin krijgen in het leven. Mét elkaar.
Want samen verveelt nooit
Help je mee?
EET met je hart is één van de initiatieven waarmee Met je hart weer kleur geeft aan het leven van eenzame ouderen. Met jouw steun rekenen we af met eenzaamheid.